pondelok 13. marca 2017

Čáry života - Veronica Roth ☼ RC review ☼


Autor : Veronica Roth
Origiálny názov : Carve the Marks
Séria: Carve the Marks
Časť : prvá

Počet strán: 424
Vydavateľstvo : CooBoo
Rok vydania : 2017
Prvé vydanie originálu : 2017
Čítané v jazyku : CZ

Ukážku knihy nájdete  →TU



A takto sa začal príbeh o 400 stránkach môjho trápenia...

Nakoľko kniha bola pre mňa čímsi ''novým'' tak som sa rozhodla to zviať tentokrát inak, aby som sa zbavila tých neurčitých myšlienok z tejto knihy. Tak a pekne od začiatku o čom to teda je? No samotný príbeh sa odohráva v galaxii kde každou planétou i samotnými obyvateľmi prechádza prúd sily, ktorá pre nich predstavuje božstvo  a v určitom veku každému prinesie schopnosť, ktorá sa nie v každom prípade dá považovať za dar. Každý národ má svoje orákulum a nielenže vidia mnohé rázcestia budúcnosti ale i osudy niektorých ľudí, ale vyrieknu len jeho určitú časť a tá je v každej možnej budúcnosti nemenná.
Hlavné postavy Akos a Cyra sú si opakom nielen v tom kde žijú ale i ako. Akos pochádza z planéty Tuhve kde vládne mier avšak Cyra je sestra šotetského vládcu Ryzka ktorý si nastolil vo svojej zemi riadnu diktatúru. Akos a jeho brat Eijeh boli ešte deťmi keď na verejnosť  prenikli informácie o osudoch a nakoľko ten Eijehov bol lákadlom pre Ryzka, stali sa obaja jeho väzňami.
Pre Cyru jej ''dar'' je bolesť, ktorá v nej koluje a obyčajným dotykom svoju bolesť prenáša na iných. Niežeby to bola pre ňu radosť to len jej brat si z nej spravil zbraň ako zastrašiť ľudí alebo dostať z nich informácie aké potrebuje a práve preto sa sama cíti ako väzeň nielen po boku jej brata ale i väzňom svojho vlastného''daru''...
Ako sa teda prepletú osudy Akosa a Cyri ?...podivne :) 

Nalákali nás ako straky na pozlátko...

Je škoda, že kniha sa stala obetou reklamy a vďaka jej veľkej ''sláve'' sa po nej ľudia hrnuli s veľkým očakávaním no opak je pravdou. Podivný príbeh ,aspoň pre mňa, je ako jeden z ďalších, ktoré buď milujete alebo budete radi, že ju máte za sebou. Ja bohužiaľ patrím do tej druhej skupiny. Ošiaľ, ktorý prišiel hneď po vydaní som nechala tak a počkala si na názory či to stojí zato. No bolo to 50/50 a tak som sa rozhodla to risknúť s tým, že idem do toho s rezervou. A viete čo? Asi som to mala radšej nechať tak. Skúsim začať s tým čo sa mi aspoň páčilo.
 Obálka jednoduchá no pekná ale keď som prečítala knihu a uvedomila som si ako to s tými čiarami života je som z nej teraz skôr smutná a to čaro pominulo. 
Ďalším plus boli kapitoly kedy sa striedali medzi Akosom a Cyrou ale to, že jej kapitoly boli v prvej a Akosove v tretej osobe som si popravde nevšimla až pokým som to niekde v komentároch nečítala :D
A z príbehu no boli by to spoilery a to nechcem ale nebolo toho tak veľa ak sa mám priznať. Hlavné postavy mi neprilnuli k srdcu čo sa mi dlho nestalo proste plynuli príbehom ale nič čo by mi vyrazilo dych. I popisovanie mi prišlo trošku podivné. Viem, že je to nový svet a nové postavy atď. a chce to hodne ukázať predstavu ako to tam funguje ale keď sa teraz nad tým svetom zamyslím veľa som si z jeho opisu neodniesla dokonca ani samotné postavy sa mi strácajú v mlhe. Proste mi tento jej štýl vôbec nesadol. Podľa mňa bola škoda toľkých stránok popisov vecí, ktoré tak nemuseli byť keby sa to okresalo mohlo to byť fajn príbeh.
Stávalo sa mi často, že niektoré myšlienky boli často opakované až mi prišli akoby sa čitateľovi vnucovali, aby náhodou nato nezabudol tým sa však kazil ten okamih prekvapenia. Že s Cyrou a Akosom niečo nie je poriadku bolo až moc okaté a samy ste si mohli domyslieť ako to skončí. Je to ako na začiatku detektívky našepkať kto je vrahom. 

Keď sa svet otočí naruby..

Bola som prekvapená keď som zistila, že táto kniha je vlastne dystopia. Ja ich mám rada ale toto mi neprišlo pochuti. Je mi známe, že v dystopiach je to kruté a umiera sa tam ale tu to bolo iné. Z môjho pohľadu až moc agresívne. Tyrania Ryzka, Cyra a jej dar, to ako povýšene sa na seba jednotlivé planéty pozerajú, alebo  Šoteti a ich značkovanie. Neviem o čo presne išlo Veronice ale neprišlo mi to ok. 
Už u mnoho ľudí som zaregistrovala, že sa o tejto knihe hovorilo, že je rasistická. Nie som si istá ako nato zareagovať ale popravde som to tak nevnímala aj keď autorka dávala ''veľký'' dôraz nato, aby poznamenala  kto má akej farby pokožku a pod. Ale čo ma prekvapilo bolo, že Cyrinu schopnosť považuje za dar a potom vykrikovať, že sa inšpirovala ženami čo trpia chronickou bolesťou to mi teda neprišlo vhodné.

Možno som niekomu skazila náladu na túto knihu ale netreba sa obávať možno budete deti šťasteny zo skupiny milovníkov tejto série :D Tak nahliadnite do ukážky a posúdite samy. Ja sa bohužiaľ dištancujem a nejak netúžim vedieť ako to všetko skončí. Odo mňa dostáva také slabšie 2hviezdičky.

I keď som z knihy sklamaná i tak ďakujem 
za poskytnutie e-booku.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára